Plts Naam speler Totaal + + + 1 Edwin Ludwig 54,84 + + + 2 Raymond Deenstra 52,76 + + + 3 Nick van Rossum 50,30 + + + 4 Hans de Wijs 48,72 + + + 5 Wilfred Mooij 47,66 + + + 6 Peter van Essen 41,56 + + + 7 Hans de Wit 39,01 + + + 8 Pieter Sandberg 32,64 + + + 9 Cees Thomas 31,81 + + + 10 Benno Honsdrecht 29,84 + + +

UITSMIJTER VOOR PETER!

Van-Essen.png

Alweer de laatste wedstrijd van het seizoen stond op het programma en wel op de mooie baan van onze Hansie en homecourse van de meeste YGGC leden, Spaarnwoude. Deze wedstrijd wordt de uitsmijter genoemd, een heel speciaal lijstje, vernoemd naar een heel speciaal lid;Jan Otsen. Jan is helaas niet meer onder ons, maar is de grondlegger, samen met Guido van onze prachtige club. Jan had de gewoonte voor elke wedstrijd een uitsmijter te bestellen en die na consumptie te beoordelen. Ik citeer uit een verslag van Jan uit 2011 na winst op Gulpenberg:

• Snelheid bediening 9
  • Uiterlijk bediening 8
  • Visueel 8
  • Ingrediënten 9
  • Smaak 7.2

Ik heb Jan de laatste jaren van zijn leven goed leren kennen. Hij deed voor ons bedrijf de website en ben veel bij hem thuis geweest en telkens weer werd ik door hem verrast. Jan en ik konden het goed met elkaar vinden, hadden leuke gesprekken en ik mocht hem graag; maar Jan kon ook soms uit het niets een opmerking plaatsen, waarvan ik dacht, Jan wat zeg je nou? Hij was zeer expliciet en uitgesproken , nam geen blad voor zijn mond en was voor zijn omgeving soms niet te volgen. Maar dat maakte Jan een markante persoonlijkheid en zonder Jan, was er geen YGGC geweest.

Als voorbereiding op mijn wedstrijden eet ik gewoonlijk een ……………. Uitsmijter, en ook vandaag gaf ik de voorkeur aan een uitsmijter boven het inslaan. Dit kwam mede omdat mijn dag niet zo goed begonnen was, omdat vlak voor dat ik naar Spaarnwoude wilde afreizen opgeschikt werd door de mededeling dat mijn zoon Dino voor de tweede keer binnen een 16 maanden zijn voorste kruisband had gescheurd. Iedere ouder en ook iedere sporter die op een beetje niveau heeft gesport weet dat zo’n bericht wat met je doet. Afijn, shit happens, wat later dan gepland vertrok ik in gedachten naar Spaarnwoude.

Behoudens de eerste hole verliep de wedstrijd verder uitstekend. Liep in een super gezellige flight, met Hansie en Michael, het weer was uitstekend, de catering in de baan was zoals gewoonlijk weer top ( Hansie dank daarvoor), kortom alle ingrediënten waren aanwezig om een topprestatie te leveren.

Moe, maar voldaan kwamen we na 4,5 uur binnen met de volgende uitslagen Hans 34, Michael 28 en ik 41 punten. De laatste tijd waren er hoge scores voor de winnaar, dus was er niet gerust op dat de 41 punten voldoende waren voor de felbegeerde uitsmijter. En mijn voorgevoel liet mij niet in de steek, want ook Adrie had 41 points! Als ik het iemand gun, dan is dat Adrie, de man die midden in de bloei van zijn golfcarrière besloot om van rechts met links te gaan spelen, maar bovenal een aimabel man is. Het bleek dat ik de 2e negen iets beter had gespeeld en daarmee het felbegeerde uitsmijter lijstje had gewonnen. Jan zou trots op mij zijn geweest.

Na een gezellige borrel, waarbij ook Mark, Ronald, Rein en Sebo nog aansloten voor het gecombineerde diner en ALV. Nick van R was zoals gewoonlijk weer onnavolgbaar met zijn uitleg over zijn kindje de Order of Merit. De uitreiking voor de winnaar van 2020 ging met een humorvolle speech na jaren van hegemonie van dezelfde Nick van R naar Raymond die met zijn uitstekende spel verleden jaar, Nick van zijn troon wist te stoten. Veel eer en mooie prijzen waren zijn deel. Daarna deed onze onvolprezen penningmeester en cijferaar Mark ons uitgebreid uit de doeken hoe wij cijfermatig het jaar 2020 hadden afgesloten. Altijd weer leuk die statistieken van Mark. Maar Mark was nog niet klaar; hij had ook een quiz bedacht om ons nieuwe lid Jan Willem Beuker het juiste Yggc gevoel te laten verkrijgen en dat in zijn dna te laten verankeren . Dat deed hij door een aantal historische vragen te stellen over momenten die in de YGGC geschiedenis hebben plaatsgevonden. De naam van Alfie kwam daar vaak in voor. De laatste vraag die werd gesteld ( de vraag is mij helaas ontschoten) leidde tot een verrassende uitkomst! Jack nam het woord over en stelde de ALV voor om Nick van Rossum tot lid van verdienste te benoemen. Onder luid applaus werd deze voordracht door de ALV bekrachtigd waarna het nog lang onrustig bleef op Spaarnwoude.

Moe maar voldaan liep ik met mijn lijstje naar mijn auto met het besef dat wij een mooi cluppie hebben. Echter zo’n cluppie kan niet bestaan zonder een bestuur, een sponsor cie , reis cie en alle leden die ervoor zorgen dat wij twee maandelijks ergens in Nederland een wedstrijdje kunnen spelen met als klap op de vuurpijl onze club kampioenschappen.

Dank vrienden voor weer een mooi seizoen vol fijne herinneringen. We moeten dit blijven koesteren. Ik hoop dat het gauw weer april 2022 is en ik jullie allen weer in goede gezondheid hoop te treffen voor weer een YGGC seizoen!

Dinner.png

Van Essen wint de Jan Otsen Uitsmijter op Spaarnwoude met 41 punten. Twee gratis greenfees op dezelfde baan liggen in het verschiet. A3 wordt tweede en wint zijn eigen handdoekje terug. Derde plek is voor de Deen, hij mag op de eerstvolgende baan de ballen van Bartje mishandelen. Tugendhaft slaat de Longest en A3 prikt de Neary. Zij kregen een flesje alcoholvrije wijn. Hans de Wit was de grote POTY winnaar van 2021 en Benno werd de Matchplay Champion 2020. Tijdens het gratis etentje op de ALV werden nog wat meer leden gepaaid met Lid van Verdienste, Order of Merits etc, etc. Jan heeft van zijn uitsmijtertje genoten daar boven!

Lid.png

Order-of-Merit.png

Hansje.png

Benno.png

Sebo.png

Smirk.png

UIt.png

UITSLAG

1 Peter van Essen 41 

2 Adri Ruesink 41 

3 Raymond Deenstra 38 

4 Wilfred Mooij 38