MARK WINT DE HOGE!
Wat Bart (Hulsman) heeft met de Amsterdamse - “een beetje zijn baan” - heb ik nou niet direct met de Hoge Kleij. In 2021 werd ik er gedeeld laatste met 17 stableford-punten. Gedeeld was dan wel weer met diezelfde Bart, tevens komend tegenstander in de halve finale van de matchplay.
Het begin is veelbelovend. Flight-genoten Michael (Dukker) en Willem (Vos) slaan hun ballen links en rechts de rotzooi in, ikzelf blijf kundig voor de dames-tee en alleen Jack (van Gelder) lukt het om het korte gras te bereiken. In de vierbal achter ons brandt de strijd om de leukste opmerking los. Uiteindelijk weet ik op deze par 5 als enige in de flight nog een punt te pakken. “Geduld en vooral genieten” schiet er door mijn hoofd.
Ondanks het stroeve begin is er meteen veel lol in de flight en op hole 3 pakken we gezamenlijk 11 stableford-punten. De goede sfeer begint zich in goede resultaten te vertalen. En dan liggen we op de par 3 hole 5 opeens alle vier voor birdie. Willem, Michael en ik houden een tap-in voor par over. Jack vraagt of we stil kunnen zijn tijdens zijn putt - hetgeen we in tweede instantie ook doen - en maakt zijn birdie.
Op de fairway van de 7e hole spreek ik even met Bart die hole 10 met een omweg speelt. Ik lig dan al op 90 meter van de vlag en heb even de tijd terwijl de rest zich ook een weg naar de green baant. Michael en Jack eindigen allebei in de bunker voor de green en geven niet veel later hun ontsnappingspogingen op. Ik leg mijn approach over dezelfde bunker op twee meter van de vlag. Willem pakt 2 punten met een dubbel-bogey, ik 5 door de birdie-putt te maken. Na negen holes staat Jack op 21 en ik op 22 punten. Dat zijn er dan al vijf meer dan vorig jaar.
De tweede negen gaat eigenlijk nog beter en ook Jack blijft punten scoren. Ik heb geen uitschieters meer, maar met parren en bogeys - en slechts één dubbel-bogey inclusief strafslag - speel ik weer 22 punten bijeen. Jack eindigt op 38 punten, Willem heeft een middenmoot-score en Michael is moe. Op het terras zit de winnaar van 2021 - Wilfred (Mooij) - geduldig te wachten op zijn derde lijstje van dit jaar. 42 punten is toch zeker genoeg? Wilfred, nogmaals gefeliciteerd met je tweede plek.
De volgende ochtend hebben Wilfred en ik nog even contact over de POTY scenarios op Spaarnwoude:
- Rein (Akkerman) voor Wilfred én in top 3: Rein wint POTY
- Hans (de Wijs) wint Spaarnwoude, Rein 4e en Wilfred niet in top 3: play-off Wilfred, Rein en Hans
- Wilfred voor Rein in andere scenarios: Wilfred wint POTY
- Wilfred, Rein en Hans choken: Wilfred wint POTY.
Mark Hünneman.
Mark Hünneman wint het lijstje van De Hoge Kleij met 44 punten! Tweede plek ging naar Wilfred en van Gelder werd derde, mede door een mooie birdy op hole 5 van 152 meter lang. Geen Longest en geen Neary dus ook geen speldjes! Wilfred gaat aan de leiding in de POTY maar het kan nog heeeeeel spannend worden op onze home club Spaarnwoude.
UITSLAG
1: |
Mark Hünneman |
44 |
|
2: |
Wilfred Mooij |
42 |
|
3: |
Jack van Gelder |
38 |